loading...
نیکتاز
علی زارعی بازدید : 1287 شنبه 06 مهر 1392 نظرات (0)

گفتگو با آقای حسین قربانی شهادت خوان تعزیه

اقای قربانی ضمن تشکرازشما بخاطر اینکه وقتتان رادراختیار من گذاشتید خواهش میکنم خودتان را معرفی نمائید

بسم الله الرحمن الرحیم یا رب الحسین اینجانب حسین قربانی سینی متولد اصفهان روستای سین برخوار متولد سال 1362 

اقای قربانی تعزیه رااز چندسالگی شروع کردیدواولین نقشهائی که خواندید ؟ 

من ازسن 7 سالگی تعزیه راشروع کردم در سین برخوار یکی از روستاهای شهر اصفهان واولین نقشم سکینه عباس ودوطفلان مسلم بن عقیل حضرت قاسم وعلی اکبر واولین مجلس شهادتی که خواندم شهادت حضرت عباس بود در سن 19 سالگی در سین برخوار هم قاسم وعلی اکبر خوانی زیاد داشتم 

اولین علی اکبری که خواندید چه کسی برای شما لیلا خواند 

بله جناب اقای مرشد اصغر نجفی منش که خدارحمت کنه همه پیش کسوتان بخصوص مرشد اصغر نجفی منش را که لیلا را خواندند استاد خودم جناب اقای طاهری هم دران تعزیعه در نقش امام ایفای نقش کردند 

اقای قربانی کدام نقش هایتان را بیشتر دوست دارید 

من از نقش حضرت حر چون یک پهلوان بود وازاد مرد خیلی خوشم میاد واز نقش اقا امام حسین در مجلس عاشورای امام حسین 

اقای قربانی اگر بتوانید از سی دی هایتان دراختیار من قرار دهید تا در سایت بگذارم ممنون میشوم البته جهت استفاده طرفدارانتان (چون من 5 شب تعزیه بودم فیلم بردارشان به هیچ وجه حتی تا شب اخر سی دی برای فروش ارائه نکردتعجب میکنم چرا؟)

سی دی های مجالس خوبی هستند من میگیرم ودر خدمت شما میگذارم وشما هم در خدمت دوستداران امام حسین بگذارید همه استفاده کنند (اما دریغ از یک سی دی یکی دوبار هم زنگ زدم اقای قربانی جواب ندادند حتی پیامی دادم که اقای قربانی من هستم جواب من را بدهید متاسفانه جوابی در کار نبود)

دست شما درد نکند خیلی ممنون(اگر سی دی داده بودند.که ندادند)اقای قربانی شهادت خوانی کدام یک از شهادت خوانها را میپسندید ؟

همه عزیزان همه رفقا پیشکسوت وبزرگان من هستند وهمه خوب میخوانند اصل کار اون لباس مقدس اباعبدالله هست که به تن میکنیم وانشاالله همه بی ریا وبا خلوص نیت این لباس را به تن کنیم وبنام مقدس ابا عبدالله وائمه اطهار را که به زبان میاوریم انهائیکه به همه ما ملتمس دعا میشوند همه ان عزیزان را بیاد بیاوریم وفراموش نکنیم همه عزیزان خوب هستند خدا سلامتی به همه شان بده همه بله همه بزرگان هستند وخوب و بی ریا وپیشکسوت 

از مخالف خوانها چطور؟ دوست دارید کدام نقش مقابل شما را بخواند؟

همه عزیزان خوب هستند همه از تعزیه خوانهای خوب هستند وبی ریا برای من هم فرقی نداره هر عزیزی که بی ریا جلو من بیاد من افتخار میکنم چون لباس امام حسین غرور وتکبر برنمیداره هرکس بی ریا وبا خلوص نیت واز لحظه ائی که سه دفعه بگی بانگ یا حسین را به زبان بیار اشک چشمش جاری بشه من افتخار میکنم در خدمت اون عزیز باشم برایم از بچه وبزرگ وکوچک هم نداره هرکسی عاشق امام حسین باشه من خاک کف پای اون عزیزهستم .

اقای قربانی نقش مقابل تعزیه خوان تاثیری در ارائه کار اون تعزیه خوان داره؟؟

بله خیلی تاثیر داره. بعضی از عزیزان حرفه ائی عمل میکنند . بعضی از عزیزان تازه شروع کردن بکار نقش مقابل خیلی تاثیر داره . هم در کل تعزیه وهم در خواندن اون طرف مقابل

اقای قربانی میخواستم نطرتان را در باره کلمه استاد که امروزه خیلی راحت به همه میگن بدانم مختارید میتوانید جواب ندهید

من یک چند بیت شعر در باره سئوال شما میخوانم که اکثر عزیزان میگویند استاد فلانی . درتعزیه حر میگه: نه من حر ازاده ام ای جوان ..نه تو پور شاهنشه انس وجان .خورد خاک سالها یک کوزه گر ..که استاد گردد زفن هنر..نه هر گرد گردو شوددر جهان.. نه هرکس هنرور شود ایجوان :اینکار صدمه زیادی داره زحمات زیادی داره . انشاالله که خود امام حسین قبول کنه 

اقای قربانی اسب سواری واستفاده از اسب به طریقی که در اصفهان رایج هست که با همه ایران فرق داره چه تاثیری در کار تعزیه خوان داره .ایا کارش بهتر میشه ؟ یا لطمه بکارش میزنه ؟

چون ما یک تاتر ائینی سنتی داریم اجرا میکنیم بنام شبیه خوانی هنر والای شبیه خوانی . ما شبیه اون عرصه توعاشورا وحماسه عاشورا را میخواهیم ایفای نقش کنیم به نظر من یکی از واجبات کار تعزیه خوان سوار کاری هست که سفارش پیغمبر هست که یک فرد مسلمان اول بایستی سوارکاری شنا کردن وتیر ااندازی را بداند جزو واجبات است که بلد باشه وتعزیه خوان بنظر من اگر سوار کار باشه 50 درصداز هنر تعزیه را همراه خود داره! چون با اون ایفای نقش کردن با اون سوارکاری بهتر میتواند شجاعت حر یا شجاعت ابوالفضل را به ظاهر ایفا کنی وبهترین نقش را اجرا کنی 

اقای قربانی از میان نوازندگان کدام را بهتر میپسندید؟

همه نوازندگان خوب هستند جناب اقای صالحی جناب اقای نبئی اقای ادیب از دوستان خوب من هستند ومن به وجود این سه تا عزیز افتخار میکنم از خوب های نوازندگان ایران هستند ..

اقای قربانی معتقد به این کار هستید که در اوائل کار بایستی کسی را الگو قرارداد ؟ یا مخالفید؟

والله من خودم الگوئی نداشتم من با توکل به امام حسین وکار زیاد و تمرین زیاد پا در عرصه تعزیه گذاشتم اصل کار خود امام حسین وابوالفضل است باید هر ذاکری عاشق امام حسین باشه وبا خلوص نیت کار کنه خود ابی عبدالله هم کمکش میکنه

من همیشه فکر میکردم شما از اقای مشایخی واقای طاهری تقلید میکنید . بنظر میرسد تن صدای شما مثل انهاست

اقای مشایخی از بزرگان تعزیه خوان ایران هستند استاد من هستند ولی من خدا میداند تن صدام اینطوریه واصلا"سبک خوندنم کار اوازم با اقای مشایخی ودیگر عزیزان فرق داره وهمیشه از امام حسین خواستم یک کار نو ویک کار جدیدی بکنم که چراغ خانه امام حسین روشن هست همیشه پر رنگ تر وبهتر بماند 

اقای قربانی برای هم سن وسالهایتان چه توصیه ائی دارید؟

هیچ کجا بهتر از در خونه ابی عبدالله نیست . وهیچ کجا بهتر از در خونه ابوالفضل نیست . من توصیه ام به همه عزیزانی که هم سن وسال خودم هستند اینه که همه تون بیائید در خونه ابی عبدالله اینحا جائی که ودر خونه ائی هست که امام حسین جواب مسیحی ها . یهودی ها .خارجی ها را میده فقط بی ریا وبا خلوص نیت بیائین هر زمانی هم که وارد این عزاداری ها شدید واشک چشمتان جاری شد شک نکنید که ارتباطتان . اون حس قلبی تان با امام حسین بر قرار شده هر موقعیکه اشک چشمتان جاری شد هر خواسته ایی دارید از ارباب ابی عبدالله وابوالفضل طلب کنید.

چه پیغامی برای بازدید کنندگان سایت ودوستداران خودتان دارید

من از همه اون عزیزان تشکر میکنم که بهر حال دوستدار اهل بیت هستند وعاشق امام حسین ومن هم اگر ابی عبدالله قبول کنه خاک کف پای دوستداران امام حسین وبازدید کنندگان سایت تعزیه سیرجان هستم بخصوص دوستان وطرفداران خودم از همه شان ملتمس دعا میشوم لحظه به لحظه ائی که این سی دی های تعزیه را می بینند یا فیلم های تعزیه را مرور میکنند من از همه شان ملتمس دعا هستم جان ابوالفضل وجان امام حسین این حقیر را هم فراموش نکنید ودعا کنید 

اقای قربانی ممنونم از شما امیدوارم بتوانم با شما همکاری بیشتری داشته باشم 

تشکر وخیلی ممنون من هم از شما تقدیر وتشکر میکنم که واقعا" در این چند شب این قدر زحمت کشیدید که پرچم امام حسین را ومجلس عزاداری ابی عبدالله را رونق بدهید انشاالله خود امام حسین پشت وپناه شما باشد ...

 

 

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
با عرض سلام خدمت شما دوستان عزيز. به وبلاگ سرگرمي نيكتاز خوش آمديد."نظريادتون نره".
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    نظرتان درباره سایت نیکتاز چطور است
    آمار سایت
  • کل مطالب : 81
  • کل نظرات : 34
  • افراد آنلاین : 6
  • تعداد اعضا : 8
  • آی پی امروز : 12
  • آی پی دیروز : 52
  • بازدید امروز : 19
  • باردید دیروز : 199
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 887
  • بازدید ماه : 9,284
  • بازدید سال : 40,748
  • بازدید کلی : 169,558
  • کدهای اختصاصی
    چاپ این صفحه