loading...
نیکتاز
علی زارعی بازدید : 253 دوشنبه 01 مهر 1392 نظرات (0)

دفاع مقدس در کلام رهبری

هفته دفاع مقدس نمودار مجموعه ای از برجسته ترین افتخارات ملت ایران در دفاع از مرزهای میهن اسلامی و جانفشانی دلاورانه در پای پرچم  برافراشته اسلام و قرآن است . در این مجموعه تابناک ، درخشنده ترین و نفیس ترین نگین گرانبها یاد و خاطره شهیدان است . آنها جوانان و جوانمردان رشید و پاک سرشتی بودند که با آگاهی و درک والای خود موقعیت حساس کشور را تشخیص دادند و وظیفه ی بزرگ جهاد در راه خدا را مشتاقانه پذیرا شدند . هر ملتی که چنین دلاوران آگاه و شجاعی را در دامان خود پرورده باشد حق دارد به آنان ببالد و آنان را الگوی تربیت جوانان خود در همه دوران ها بداند .

 

دفاع مقدس و غرور ملی

هشت سال دفاع جانانه ملت در برابر تجاوز وحشیانه دشمن منشأ غرور ملی پایان ناپذیری برای مردم سلحشور ایران گردید و باعث شد که توطئه مشترک شرق و غرب برای به زانو درآوردن ملت بزرگ ایران به فرصتی برای اثبات توانمندی های اسلام و انقلاب و کشور تبدیل شود . رشادت های جوانان برومند ، انقلاب و نظام را بیمه کرد و نشان داد که با داشتن پشتوانه مردمی و در پرتو حاکمیت اسلام و وحدت نیروها می توان هر دشمن خیره سری را ناکام ساخت .

 

دفاع مقدس و ولایت پذیری

این روزها هنگامی که یادی از دفاع مقدس می شود ، دنیایی از شرف و حماسه ملتی نجیب و آزاده در اذهان تداعی می شود که عطر معنویت و صفای خاصی به ما ارزانی می دارد . ملتی که با پرورش رزمندگانی حماسه آفرین مفهوم روشن «تعبد در برابر ولایت» را به نمایش گذاشتند و با انگیزه «ادای تکلیف» در پی «مرجع و رهبر» خود سر از پا نشناخته ، به جبهه های حق علیه باطل شتافتند و طلوع عشقی بی بدیل را ترسیم کردند و به پیروزی بزرگی که حفاظت از وجب به وجب سرزمین اسلامی و صیانت از مکتب و عقیده بود دست یازیدند .

 

پیام دفاع مقدس

هفته دفاع مقدس یادآور خون های مقدسی است که در پای شجره طوبای انقلاب اسلامی ریخته شد . فرزندان جبهه و شهادت اطاعت را عبادت می بینند . وارثان دفاع مقدس عزت جهاد را با ذلت در خانه نشستن عوض نمی کنند . ایستادگی آنها نشستگان تاریخ را به قیام وا می دارد و این پیام بزرگ دفاع مقدس است .

 

سال های عشق و عطش

خدایا ، آن سال ها رفتند ؛ سال های زلال مهربانی ؛ سال های سجود و صعود ؛ سال های اوج شهادت و شجاعت مادران شهید ؛ سال های سنگرهای سوز و گداز ؛ سال های خوش «دوکوهه» ؛ سال های بی قراری و انتظار . دریغا که سال های عشق و عطش گذشت !

 

دفاع مقدس و انگیزه ما

مردم ایران با برخورداری از رهبری توانا و آگاه ، هوشمندانه و با انگیزه های دینی و ملی در مقابل دشمن متجاوز به پاخاست و صحنه های زیبایی از وفاق ملی را به نمایش گذاشت . انگیزه حضور مردم ما دینی ، عقیدتی و ملی بود . دفاع ما نبردی صد در صد شرافتمندانه بود و به همین دلیل حاضر نشدیم مقررات انسانی و اسلامی را در این جنگ زیر پا بگذاریم .

 

جبهه ، مدرسه ی عشق

چهره ای شاد و نورانی داشت . خوب که نگاهش می کردی می توانستی آثار خستگی را در صورتش ببینی . ولی چشمانش تو را بیشتر مجذوب خود می کرد . لباس خاکی ، ساده و تمیزی بر تن داشت . هفده ساله نشان می داد. لاغر و باریک اندام بود و در چهره اش مظلومیتی غریب موج می زد . اصلاً به او نمی آمد که مرد جنگ و جبهه باشد ؛ اما نگاهش می گفت : «جبهه بزرگ و کوچک نمی شناسد ، عشق می شناسد» .

به او می گویم : «چرا به مدرسه نرفتی ؟» . با اخم نگاهم می کند و جواب می دهد : «جبهه خود مدرسه است ؛ آن هم مدرسه عشق و ایثار ؛ مدرسه ای که انسان کامل پرورش می دهد» . بعد لبخندی می زند . لبخندش سراسر معنا بود . سال ها بعد مادرش عکسش را نشانم داد و گفت : در کربلای پنج کربلایی شد . . .

 

دلتنگ روزهای خدایی

دلم برای جبهه تنگ شده ؛ روزهایی که خدا نزدیک بود ؛ آن روزها که صدای توپ و تفنگ در هم پیچیده بود و نوای یا زهرا و یا حسین شهر را پر کرده بود . دلم برای غروب های شلمچه ، موج های خروشان اروند ، دوکوهه و حسینیه حاج همت تنگ شده . دلم هوای نماز مسجد جامع خرمشهر کرده . کاش دوباره در زمین صبحگاهی می نشستیم پای دعای «عهد» بچه ها . دلم هوای ایستگاه صلواتی با آن چای همیشه جوش خورده اش کرده . دلم برای همه چیز جبهه و جنگ تنگ شده . از شهر و حصارهای بلندش خسته ام . خدایا دلم تنگ روزهای خدایی است . . .

 

پشت هیاهوی شهر

پشت هیاهوی شهر ، پشت این حجم سیاه بی اعتنایی ، پشت این تراکم خودبینی و خودخواهی ، پشت این تزویرها و تظاهرها ، سنگرهایی بود پر از سجاده های سبز و فرصت های آبی با فرشهایی از آسمان ؛ هوایی آکنده از اخلاق و صمیمیت ؛ خلوت هایی که پوشیده از آفتاب بود و سرشار از خدا و عشق ؛ لبریز از آینه بود و آرامش ؛ وقت هایی که می شد زانو به زانوی عشق نشست و با خدا صحبت کرد . ماه ها و سال هایی که دور از خود می توانستی با سر انگشتان دعا حیات را لمس کنی ، با تمام دلت در فضای شفاف گل ها بنشینی ، شیرینی پرواز را بنوشی و حضور خدا را ادراک کنی . آه آن روزها و آن سال های خوب کجاست ؟ ! شب هایی که همگی شب قدر بود . . .

 

زنان و دفاع مقدس

زنان ایرانی با انقلاب اسلامی و جنگ حیاتی دوباره یافتند . زنان ایرانی همان مادران ، همسران و خواهران کسانی بودند که در صف مقدم جبهه از عقیده و ناموس و سرزمین خویش دفاع می کردند . زنان شجاع ایران اسلامی حماسه آفرینان عرصه های پشتیبانی و امداد جبهه های جنگ و جهاد بودند که نقش خویش را در نهایت تعهد ، ایثار و تلاش ایفا کردند و در این میدان سخت و طاقت فرسا نیز موفق و سربلند به در آمدند و افتخاری بر افتخارات خویش افزودند که به جز زنان صدر اسلام نمی توان نمونه ای برای آن نشان داد . حضور در خط مقدم جبهه و جنگ ، پرستاری و مداوای مجروحان جنگی ، تهیه وسایل رفاهی برای مردان جنگ ، و حضور فرهنگی در شهرها از مهم ترین فعالیت های زنان در طول دفاع مقدس بوده است . زنان حماسه های بزرگ آفریدند و دیدگان تاریخ را در بهتی عجیب فرو بردند .

 

دفاع مقدس و هنر

همواره دفاع ملت ها از سرزمین های خویش الهام بخش هنرمندان متعهد و مسئول بوده است . با نگاهی کوتاه به عرصه های مختلف هنری ـ ادبیات ، سینما ، نقاشی ، موسیقی و غیره ـ می توان دریافت که بهترین و برترین آثار متعلق به جنگ های دفاعی و مقدس است . بر این اساس دفاع مقدس ما نیز منبع سرشار و پایان ناپذیری برای خلق آثار هنری برتر و متعهد است . اگر بخواهیم صحنه های به یاد ماندنی جنگ و دفاع مقدس برای تمام نسل ها و عصرها ماندگار بماند باید آن رشادت ها ، شهادت ها و جانبازی ها را در قالب های مختلف هنری درآوریم . نسل های بعد باید بدانند که برای حفظ این سرزمین چه عزیزانی جان و مال خویش را در طبق اخلاص نهاده اند و این مهم میسّر نمی شود مگر اینکه درباره جنگ فیلم های برتر ، شعرهای پرمحتوا ، داستان های پرشور و نقاشی های پرجاذبه ساخته و پرداخته شود .

 

دفاع مقدس و استقلال نظامی

ایران قبل از انقلاب اسلامی کشوری بود که در تمام مسائل نظامی وابسته به آمریکا و غرب بود . حضور مستشاران نظامی آمریکا در تمام سطوح نیروهای مسلح آشکار بود . اما با وقوع انقلاب اسلامی و اخراج مستشاران نظامی و شروع جنگ تحمیلی ، نیروهای نظامی ، خود ارکان ارتش و صنایع نظامی را در اختیار گرفتند . نیازهای مختلف جنگ و تحریم شدید تسلیحاتی باعث شد در صنایع نظامی نوآوری های مختلفی بروز کند . این روند بعد از جنگ نیز ادامه یافت . ساخت موشک ها و تانک های پیشرفته و ناوهای کوچک و بزرگ از دستاوردهای مهم صنایع نظامی در طول دوران دفاع مقدس می باشد .

 

خاطره ای از آن روزه

تازه جنگ شروع شده بود . خبرهای سخت و دردناکی از جبهه های جنوب و غرب می رسید . بی دردان مرفه فرار را بر قرار ترجیح می دادند و بار سفر به سوی بهشت خیالی غرب می بستند . پا برهنه گانِ همیشه استوار با کم ترین سلاح و تجهیزاتی در مقابل دشمنِ تا بن دندان مسلح ایستادگی می کردند . آن روز وقتی از مدرسه به خانه آمدم دیدم مادر لباس های سبز پدر را آماده می کند . خواهر کوچکم سعی می کرد پوتین های پدر را تمیز کند . بوی عطر پدر فضای خانه را خوشبو کرده بود . پدر در لباس رزم چه استوار و راست قامت می نمود . او می رفت ، مادر آهسته گریه می کرد ، خواهرم از پدر سوغاتی می خواست و من به تماشای قدم های استوار او ایستاده بودم . او رفت و از جبهه برایمان سوغات شهادت آورد .

 

جوانان و دفاع مقدس

بسیاری از نیروهای حاضر در جبهه ها جوانان بودند . جوانان در قالب نیروهای بسیج حضوری چشم گیر در دفاع مقدس داشته اند . این جوانان از سر کلاس درس و دانشگاه یا کارخانه و مزرعه و اداره برای دفاع از آرمان و سرزمین خود به جبهه ها آمده بودند . جوانان ایران اسلامی با خلق رشادت های فراوان نشان دادند که بهترین جوانان جهانند . الگوی این جوانان ، جوانان کربلا بود . ملتی که چنین جوانانی دارد به جاست که بر خود ببالد و به داشتن چنین جوانانی افتخار کند .

 

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
با عرض سلام خدمت شما دوستان عزيز. به وبلاگ سرگرمي نيكتاز خوش آمديد."نظريادتون نره".
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    نظرتان درباره سایت نیکتاز چطور است
    آمار سایت
  • کل مطالب : 81
  • کل نظرات : 34
  • افراد آنلاین : 9
  • تعداد اعضا : 8
  • آی پی امروز : 136
  • آی پی دیروز : 47
  • بازدید امروز : 357
  • باردید دیروز : 523
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 1,964
  • بازدید ماه : 10,361
  • بازدید سال : 41,825
  • بازدید کلی : 170,635
  • کدهای اختصاصی
    چاپ این صفحه